2009-05-09

Glädje på samma villkor!

Vart finns likheten mellan en allsvensk fotbollsmatch och en match i division 5? Är det spelet? Är det publiken? Eller är det kanske tränarnas taktiska skicklighet? Nej, nej och återigen nej, svaret är så enkelt som glädjen. Glädjen att få se ”sitt” lag göra mål och glädjen när domaren sätter pipan i munnen och blåser av en match. Det är samma glädje i en allsvensk match som i en match i en serie så pass lågt som division 5. Inte lika många känner den glädjen för division 5-laget, men fortfarande är det lika stora känslor som växer inom oss.


Igår spelade jag själv 90 minuter (+ tilläggstid) i ”mitt” division 5-lag. Vi hade inte vunnit en seriematch på hela förra säsongen och hade startat med två förluster denna säsong. Men allt hårt jobb gav tillslut utdelning och igår kom så segern som innebar att vi lämnade tre lag bakom oss i serien för tillfället. Glädjen inom mig (och säkert hos de andra i laget) var enormt stor. Det var exakt samma glädje hos mig som när Örebro SK gör mål och vinner sina matcher. Jag jublade stort när två av mina lagkamrater satte ett varsitt mål och såg till att vi vann med 2-1. Själv fixade jag frisparken som ledde till vårt första mål, det känns bra.

 

Fotboll skapar känslor inom oss alla som gillar och följer sporten. Glädje, sorg, ilska är bara några av alla känslor som vi känner under en fotbollsmatch. Det är dock viktigt att man har kontroll på sina känslor och inte låter något gå i överdrift. Drogbas reaktion efter uttåget från Champions League visar hur stora känslor fotbollen framhäver, men man måste kunna styra sig själv. För i grund och botten är fotbollen ett spel, en lek och ett fritidsintresse av stora mått.


Fotboll berör, fotboll är livet!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar