2009-05-29

Mediers synvinklar

Detta inlägg kommer att vara kort. Jag vill bara påpeka att de sportjournalister som idag skriver i t.ex. Aftonbladet gör ett kasst jobb. Min kritik riktas inte mot deras många sakfel, utan snarare mot deras förmåga att vilja skapa hönor av fjädrar. Detta är mitt exempel:

I en artikel inför AIK-HAM stod det att AIK var favoriter, men å andra sidan hade man inte slagit HAM i ett derby sedan september 2007. Detta talade för HAM.

Vänta nu! Vad menar skribenten? Sedan september 2007 har AIK mött HAM två (2) gånger. Är det en lång svit att inte ha vunnit på? Dessutom, varför skriver inte skribenten istället att HAM inte slagit AIK sedan hösten 2006? För så är faktiskt fallet. 2006 vann HAM båda derbyna, 2007 vann AIK båda och 2008 blev det två kryss. Ser inte hur man kan tolka detta som något som talar emot AIK.

Ville bara lufta mina tankar lite. Jag vet att alla ni som följer era lag noggrant ständigt hittar faktafel, felvinklingar etc etc. Låt oss gemensamt inse detta och därav bli mer förstående och kunniga.

1 kommentar:

  1. Jag förstår din frustration. Sådana tankar är sköna att lufta och måste ut.

    Det mest störande är när journalister inte har koll på de skador "min" klubb drabbats av. Exempelvis skriver de att "Jari Ilola lär blir en nyckelfigur i år" när Jari gått skadad sedan april förra året och kommer vara indisponibel för spel i åtminstone några månader till. Sådant hatar jag!

    SvaraRadera